مدیریت زمان
قانون پارکینسون و مدیریت زمان
قانون پارکینسون و مدیریت زمان به شما کمک میکند در زندگی به موفقیتهای خوبی برسید. چقدر از زمان خودتان به درستی و به صورت موثر استفاده میکنید؟ چقدر اهل برنامه ریزی و مدیریت زمان هستید؟ آیا برای هر کاری به تناسب، زمانی را اختصاص میدهید یا خیر؟ صبح که از خواب بیدار میشوید، آیا برای کل روز، روزهای بعد، هفته و ماههای بعد برنامهای دارید؟
زمانی که د راین دنیا در اختیار داریم، یکی از ارزشمندترین داراییهای زندگی ما است و میتوانیم آن را صرف بهترین و موثرترین کارها کنیم. قدر زمان و فرصتی که در زندگی دارید را بدانید. زمان شبانه روز برای همه افراد بیست و چهار ساعت است ولی برخی افراد از این زمان به شکل موثری استفاده میکنند و برخی دیگر آن را به هدر میدهند.
قانون پارکینسون یکی از قوانین شناخته شده در مدیریت زمان است که به ما کمک میکند تا بهتر و موثرتر بتوانیم از زمان و این دارایی ارزشمند خود استفاده کنیم.
تعریف قانون پارکینسون
قانون پارکینسون یکی از قوانین رایج و شناخته شده در مدیریت زمان است. براساس این قانون، هر کاری به اندازهی زمانی که بدان اختصاص داده میشود، طول میکشد و نیاز به صرف زمان دارد.
در واقع قانون پارکینسون میگوید هر کاری به اندازهی زمانی که ما خودمان بدان تخصیص میدهیم طول میکشد. در واقع گاهی ما برای برخی کارها زمان بیش از آنچه که باید صرف میکنیم و گاهی هم با سرعت و تمرکز بیشتری کار میکنیم و زمان کمتری را برای انجام همان کار اختصاص میدهیم.
قانون پارکینسون توسط سیریل نورث پارکینسون تاریخدان انگلیسی در سال ۱۹۵۵ مطرح شد. در واقع آقای پارکینسون معتقد است مدت زمانی که برای انجام یک کار تخصیص میدهیم به میزان اهمیت و ماهیت آن کار ارتباط چندانی ندارد.
شما نیز ممکن است این قانون را در زندگی خودتان تجربه کرده باشید ولی اصلا متوجه آن نشده باشید. در ادامه برای مفهوم تر شدن موضوع مثالهایی را برای شما مطرح میکنم.
بیشتر بخوانید: مدیریت زمان – برنامه فکرانه – احمد محمدی
قانون پارکینسون در زندگی واقعی
تصور کنید که قصد دارید به سفر بروید و باید مقدمات سفر را در مدت زمانی کوتاه تدارک دیده و مهیای سفر شوید. در حالت عادی اگر میخواستید برای چنین سفری دوره برنامه ریزی کنید، ممکن بود چند روز زمان صرف کنید ولی حالا که زمانتان فشرده شده و مجبور هستید که سریع آماده شوید، مجبورید همان کارها را با سرعت بیشتری به انجام برسانید.
ما معمولا در حالت عادی با حوصله و سر فرصت مهیای سفر میشویم و بعضا زمان زیادی را نیز به هدر میدهیم. اما وقتی در فورس زمانی هستیم، مجبوریم کارها را الویت بندی کرده، برای لحطه به لحظهی زمان برنامه داشته باشیم و همه چیز را با دقت تحت نظر داشته باشیم و تا زمان به هدر نرود.
استاد احمد محمدی
زمان در زندگی به میزان بزرگی اهداف، عمق پیدا میکند.
وقتی در تنگنای زمانی قرار داریم ذهنمان حتی فعالتر از قبل ایدههای جدیدی میدهد و خلاقیتهای ما مجال بروز پیدا میکنند. در چنین حالتهای قانون پارکینسون صدق میکنند.
برای همهی ما چنین حالتها و چنین وضعیتهایی پیش آمده است و خیلی هم دور از ذهن نیست. مثلا برای خواندن دروس مدرسه و دانشگاه، ماهها زمان داشتهایم ولی دو شب مانده به تاریخ آزمون کاری را انجام میدهیم که در حالت عادی چندین ماه طول میکشید.
مدیریت زمان یعنی مدیریت زندگی
اگر میخواهید رشتهی زندگی از دستتان در نرود و بتوانید طعم شیرین یک زندگی لذت بخش را تجربه کنید، لازم است مدیریت درستی روی زمان و انرژی خود داشته باشید. مدیریت زمان یعنی مدیریت زندگی. زمان نقش مهمی در زندگی ما دارد.
تصور کنید زندگی شبیه به خودرویی است که شما رانندهی آن هستید و باید بتوانید آن را مدیریت کنید. اگر این خودرو بدون راننده در مسیر جاده رها شود چه اتفاقی میافتد؟
زندگی نیز همین وضعیت را دارد، اگر بدون سکان دار رها شود، معلوم نیست چه بلایی سرش میآید. اگر زندگی خودمان را به حال خودش رها کنیم، نمیتوانیم به موفق شدن خودمان امیدی داشته باشیم. میتوانید زمان خود را با استفاده از این نرم افزارهای برنامه ریزی مدیریت زمان نمایید.
در حال حاضر روشهای علمی و به روزی وجود دارند که میتوانید با کمک آن زمان، این طلای ارزشمند زندگی خودتان را مدیریت کنید و از زندگیتان بهره و محصول بهتری بگیرید.
شماره تماس: 02166418084 و 02188993288
آدرس وبسایت: آکادمی بازار
آدرس: تهران ، خیابان انقلاب، روبروی درب دانشگاه تهران، خیابان فخر رازی، خیابان نظری، کوچه فرزانه، پلاک 10، واحد 12 (مراجعه حضوری فقط با تعیین وقت قبلی)