فروش تلفنی
بازاریابی تلفنی
تاریخچه فروش تلفنی به حدود یک قرن میرسد، اما حدود چهار دهه است که اصطلاح بازاریابی تلفنی را در کتابهای بازاریابی و فروش مشاهده میکنیم و تعاریف متفاوتی از آن ارائه شده است.
در دوره بازاریابی و فروش ” ستارگان فروش ” خود را به یک فروشنده تمام عیار تبدیل کنید.
اما تعریف عمده آن شیوه بازاریابی مستقیم که در آن با مشتری یا کسانی که ممکن است مشتری باشند تماس میگیرد و سعی میکند که مخاطب را به خرید محصول شرکت تشویق کند.
شیوهای از بازاریابی بدون واسطه است که در آن بازاریاب برای دادن اطلاعات به مشتری از تماس تلفنی استفاده میکند، تا تمایل آنها را برای ارتباط با شرکت زیاد کند و درنهایت محصول خود را به فروش برساند.
قوانین بازاریابی تلفنی
قوانین بازاریابی تلفنی، فروشندگان را از دادن اطلاعات اشتباه به مشتری منع می کند و محدودیتهایی را در زمان تماس تلفنی فروشنده با مشتری تعیین می کند.
تماس با مشتری که تمایل به خرید و برقراری ارتباط ندارد ، منع می کند. محدودیت های پرداخت را برای فروش کالاها و خدمات خاص تعیین می کند. و به طور کلی اقدامات و شیوه های بازاریابی تلفنی سو استفاده کننده را منع می کند.
5 مورد از قوانین بازاریابی تلفنی عبارتند از:
بازاریابان تلفنی نمی توانند قبل از ساعت 8 صبح یا بعد از ساعت 9 شب با مشتریان تماس بگیرند.
بازاریابان تلفنی باید بلافاصله هویت شرکت یا موسسه خود را به مخاطب بگویند.
بازاریابان تلفنی باید کلیه اطلاعات مهم مربوط به کالاها یا خدماتی را که ارائه می دهند و شرایط فروش را کاملا و با ذکر جزئیات به مشتری توضیح دهند. دروغ گفتن در هر شرایطی در قوانین بازاریابی تلفنی منع شده است.
قوانین بازاریابی تلفنی روش های پرداخت بازاریاب های تلفنی را محدود می کند.
اگر یک بازاریاب تلفنی از طریق تماس تلفنی برای هر هدفی حتی خیرخواهانه درخواست شماره حساب بانکی از شما کرد، “نه” بگویید و تلفن را قطع کنید.
روش های بازاریابی تلفنی
در ادامه 7 مورد از روش های بازاریابی تلفنی موفق را برای شما نام می بریم:
اطمینان حاصل کنید که اطلاعات شما از مشتریان احتمالی و جزئیات آنها به روز هستند. اطلاعات موثق و قابل اعتماد سنگ، بنای اصلی بازاریابی تلفنی است. داده ها مرتباً تغییر می کنند، بنابراین قبل از استفاده از آنها ، از بروز بودنشان اطمینان حاصل کنید.
اطلاعات کافی و مورد نیاز جمع آوری کنید.
اطلاعاتی راجع به رقبا ، عادات خرید و میزان دسترسی شرکتتان جمع آوری کنید. این موارد می توانند در تقسیم بندی بیشتر مشتری برای تبلیغات هدفمند و بازاریابی دقیق و فروش به شما کمک کنند.
روزانه مهارتهای بازاریابی را تمرین کنید.
اطمینان حاصل کنید که همه جزئیات محصول یا خدمات خود را می دانید و برای اتفاقات غیر منتظره آماده هستید. مهارتهای کلامی را تمرین کنید و بر متن از پیش نوشه شده خود مسلط باشید. 7
روش بازاریابی خود را مرتباً نظارت و ارزیابی کنید.
از ایجاد تغییرات نترسید و خلاق باشید.
به پاداش دادن به مشتریان فعلی خود با پیشنهادات ویژه فکر کنید.
روی چالش های مشتری تمرکز کنید. نکته کلیدی این است که کمتر صحبت کنیم و بیشتر گوش دهیم، زیرا این یک روش اساسی برای ایجاد اعتماد در مشتری است.
نحوه بازاریابی تلفنی
نحوه بازاریابی تلفنی را به شما می آموزد تا به یک بازاریاب تلفنی موفق تبدیل شوید. باید بتوانید اهداف قابل دستیابی را تنظیم کنید. دانستن آنچه می خواهید بدست آورید و تعیین اهداف مشخص برای دستیابی به این امر، به حفظ تمرکز شما کمک می کند و همچنین انگیزه تان را تقویت می کند. ممکن است بخواهید در مورد دو سوال ساده فکر کنید: 1. چه نکاتی را می خواهید از هر تماس بیاموزید؟ 2. می خواهید مشتری در نتیجه تماس چه کاری انجام دهد؟ همیشه می توانید از مشتری یاد بگیرید. پس اهدافی را برای خود مشخص کنید تا به آنها برسید.
وظیفه بازاریاب تلفنی فروش محصول یا خدمات از طریق تلفن است. بازاریابان تلفنی فقط چند ثانیه فرصت دارند تا کسی را متقاعد کنند که پشت خطوط تلفن باقی بمانند. بنابراین ایجاد مجموعه ای قوی از مهارت های فروش در بازاریابی بسیار مهم است. بهترین بازاریاب های تلفنی محصولات خود را به خوبی می شناسند و می توانند به سوالات دقیق مشتریان در مورد آنها پاسخ دهند. آنها دوره های آموزشی اضافی را به پایان می رسانند و می دانند که چگونه می توانند در هنگام تماس تلفنی آرامش و اعتماد به نفس خود را حفظ کنند.
متن بازاریابی تلفنی
وقتی نوبت به بازاریابی تلفنی می رسد، نوشتن متن های آماده و مفید، نقش مهمی در موفقیت تماس های شما دارند. دانستن این که هنگام تماس، چه چیزی بگویید و چه موقع آن را به کار ببرید تا بتوانید به اهداف خود برسید بسیار مهم است. نوشتن متن بازاریابی تلفنی کار چندان سختی نیست ، اما برخی از نکات مهم وجود دارد که باید آنها را بخاطر بسپارید. بیایید ببینیم که چگونه می توانید یک متن فروش عالی برای رسیدن به اهداف خود بتویسید.
برای نوشتن متن بازاریابی تلفنی کارآمد باید:
مشتری خود را درگیر مکالمه کنید.
متن به شما کمک کند تا در هنگام فروش روی مباحثی که مطرح می کنید، کنترل داشته باشید.
مشتریان خود را شناسایی کنید.
درباره چشم اندازهای خود تحقیق کنید.
اطمینان حاصل کنید که اهداف درستی دارید.
لیستی از سوالات قبل از انتخاب را تهیه کنید.
بر مزایای محصول و خدماتتان تاکید کنید.
برای اولویت بندی نکات مهم از ماژیک رنگی برای برجسته کردن قسمتهای مختلف متن خود استفاده کنید.
اصطلاحاتی را وارد کنید که مربوط به کار مشتری هستند وآنها با آن محصول آشنایی دارند تا با این کار اعتماد آنها را کسب کنید.
فنون بازاریابی تلفنی
بازاریابان تلفنی از بسیاری از فنون و مهارت ها برای فروش بیشتراستفاده می کنند. نکته اصلی در بازاریابی تلفنی رسیدن به هدف تماس است. هر گونه تردید می تواند باعث شود مخاطب تلفن را قطع کند. پس متفاوت بودن و با اطمینان پیش رفتن در این مسیر بسیار مهم است.
در شروع تماس قدرتمند و موثر عمل کنید. قبل از فروش ، هرچه بیشتر در مورد شخصی که با او تماس می گیرید اطلاعات جمع آوری کنید. به این ترتیب بهتر می توانید جملات ابتدایی خود را متناسب با روحیات او بگویید. گفتگو را با چند خبر جالب درباره اینکه چگونه مصرف کننده می تواند با خرید محصول از شما سود ببرد، شروع کنید.
مهم است که هنگام شروع کار متن اساسی خود را از بر باشید و سپس متناسب با تماس خود آن را تنظیم کنید. کار خود را با پرسیدن اینکه آیا شخصی مثلاً نوع خاصی از محصول یا خدمات شما را خریداری کرده است شروع کنید. به این ترتیب می توانید همزمان آنها را به عنوان یک خریدار احتمالی واجد شرایط کنید. پس از آن ، یک تجربه خرید مثبت را مثال بزنید.
یکی از مهمترین وظایفی که یک بازاریاب تلفنی با آن روبرو است ، برخورد مناسب با اعتراضات مشتری است. بازاریاب های برتر تلفنی می دانند که اعتراض لزوماً به معنای “نه” نیست. در عوض ، شما باید دریابید که چرا مصرف کننده یا صاحب مشاغل لحظه ای اعتراض می کند. شاید آنها از قبل یک تأمین کننده داشته باشند یا اینکه نمی دانند محصولات شما چگونه می تواند به آنها سود برساند. برای غلبه بر اعتراض ها از روش دعوت به حفظ آرامش استفاده کنید. بگویید ، “من احساس شما را درک می کنم. دیگران نیز چنین احساسی دارند.”
به مشتری بگویید ، “می بینید که چگونه محصول ما می تواند در طولانی مدت در هزینه های شما صرفه جویی کند؟” متعاقباً از مشتری بپرسید که دوست دارد از چه نوع کارت اعتباری برای پرداخت استفاده کند. به مشتری بگویید برای مثال محصول را 30 روز امتحان کند. به او اطلاع دهید که اگر کاملاً راضی نباشد می تواند محصول را پس دهد.
معرفی چهارده تکنیک برای موفقیت در بازاریابی تلفنی
در روش بازاریابی تلفنی خریدار و مشتری یکدیگر را نمیبینند در این نوع بدون واسطه و به صورت مستقیم بین فروشنده و خریدار برقرار میشود یکی از مزیتهای مهم بازاریابی تلفنی صرفهجویی در هزینههای زمانی، مالی برای مشتری و خود شرکت است.
تکنیک اول
شما باید هدف خود را تعیین کنید و بنویسید تا برای پرسشهای احتمالی از جانب مشتری بتوانید پیشنهاد جدیدی جایگزین کنید.
شما در هنگام تماس تلفنی فرصت کمی برای فکر کردن دارید بنابراین باید خود را برای پاسخ دادن به هر جمله یا پرسشی آماده کنید.
دوره اصول و فنون مذاکره کاملترین دوره برای افزایش فروش
همانطور که تلفن هم میتواند مانند یک مذاکره باشد پس شما پیش از تماس باید برنامهریزی کنید و هدف خود را مشخص کنید.
بیشتر بخوانید: آشنایی با سیستم بازاریابی عمودی و ابعاد مختلف آن
تکنیک دوم
مشتری خود را منتظر نگذارید.انتظار مخاطب در پشت خط تلفن بسیار آزاردهندهتر از معطل شدن مخاطب به صورت حضوری میباشد شما باید همیشه یک کاغذ و قلم داشته باشید تا یادداشتبرداری کنید یا در صورت لزوم آدرس یا شمارهای را بنویسید.
تکنیک سوم در بازاریابی تلفنی
از مشکلات مهم برای موفقیت در بازاریابی تلفنی عدم برقراری تماس چشمی بین مشتری و فروشنده است. ابزار مهم برای تماس تلفنی صدا و لحن حرف زدن بازاریاب است.
از آنجا که در بازاریابی تلفنی مشتری چهره و رفتار فروشنده را نمیبیند شما باید تلاش کنید تا با صدا پرانرژی و لحن مثبت مخاطب خود را تحت تاثیر قرار دهید.
تکنیک چهارم
شما برای موفقیت در بازاریابی تلفنی باید متنی را از قبل فراهم کنید که شامل خصوصیات محصول مورد نظر و مزایای رقابتی کالا و کسب وکار شما باشد.
مشاوره کسب و کار میانبری برای رونق کار
استفاده از متن در پشت تلفن باید به شکلی باشد که مخاطب شما متوجه روخوانی کردن شما از روی متن از پیش تهیه شد نشود.
بیشتر بخوانید: افزایش فروش ،ویزیتوری ، بازاریابی و فروش حرفه ای
دوره آموزش ویزیتوری با تکیه بر تجربه کار با تیمهای ویزیتوری 20 شرکت پخش بزرگ
تکنیک پنجم
طبق تحقیقات انجام شده بدن درحالت ایستاده آدرنالین بیشتری نسبت به حالت نشسته وارد خون میکند و موجب میشود که شما تسلط بیشتری بر روی موضوع مورد نظر داشته باشید و به موفقیت در بازاریابی تلفنی دست یابید.
بنابراین اگر برای اولین بار قرار است با فرد مهمی صحبت کنید یا مکالمه تلفنی شما دارای اهمیت بسیار زیادی میباشد ترجیحا سعی کنید تماس تلفنی را به صورت ایستاده انجام دهید.
تکنیک ششم
سعی کنید از فعالیتهایی که اضافی هستند و موجب پرت شدن حواستان و تاخیر در پاسخگویی به مشتری میشود مانند سیگار کشیدن، خوردن و آشامیدن،حرف زدن با اشخاص دیگر یا خواندن روزنامه در حین تماس تا حد امکان جلوگیری کنید تا کیفیت شما پایین نیاید.
تکنیک هفتم در بازاریابی تلفنی
ادب و نزاکت از اصول مهم برای موفقیت در بازاریابی تلفنی میباشد. سعی کنید در هنگام صحبت کردن با مشتری با حوصله باشید، به عقیده و نظرات مخاطب احترام بگذارید، انحصار کلام را بشکنید و به مخاطب خود اجازه صحبت کردن بدهید.
ادب شما موجب جذب مشتری میشود، به این صورت مخاطب شما نیز از این گفتگو احساس رضایت بیشتری میکند.
بیشتر بخوانید: اآشنایی با برخی مهارت های فروش و بازاریابی که مشتریان را به شما علاقمند می کند
تکنیک هشتم
لحن صحبت کردن خود را با مخاطب هماهنگ کنید و با سرعت کمتری سخن بگویید. زمانی که مخاطب شما عصبانی شد شما باید آرامش خود را حفظ کنید و به اعصاب خود مسلط باشید و سعی نکنید کار او را مقابله به مثل کند. در این شرایط توصیه میشود برای اینکه بر فضا مسلط شوید از جای خود بلند شوید و بایستید.
تکنیک نهم
همانطور که میدانید هدف اصلی از بازاریابی تلفنی وقت گرفتن برای دیدار حضوری است. سعی کنید در هنگام تماس تلفنی با فن بیان از پرداختن به حاشیه و بیان همه چیز جلوگیری کنید،به قلب مشتری نفوذ کنید و نکات ترغیبکننده را بیان کنید، آن دسته از مواردی که نیاز به تاثیر گذاری به صورت حضوری دارند را به دیدار حضوری موکول کنید.
قویترین و کاربردی ترین دوره فن بیان به همراه پشتیبانی مشاوران و مربیان آکادمی بازار
تکنیک دهم در بازاریابی تلفنی
برای موفقیت در بازاریابی تلفنی سعی کنید در هنگام برقراری تماس تلفنی با مشتری وضعیت و موقعیت او را در نظر بگیرید. درصورتی که مخاطب شما در حال حاضر مشکل یا مشغلهای دارد یا بنا به هر دلیلی خواهان صحبت کردن نیست، زمان تماس تلفنی خود را به وقت مناسب منتقل کنید و برای وقت و زمان مخاطب خودتان ارزش قائل باشید.
شماره تماس: 02166418084 و 02188993288
آدرس وبسایت: آکادمی بازار
آدرس: تهران ، خیابان انقلاب، روبروی درب دانشگاه تهران، خیابان فخر رازی، خیابان نظری، کوچه فرزانه، پلاک 10، واحد 12 (مراجعه حضوری فقط با تعیین وقت قبلی)